Po letech spekulací a dlouhých odmlkách se na svět dostaly nové zprávy související s automobilem z dílny Apple – Apple Car. Bloomberg nejprve uvedl, že Apple má malý tým, který se specializuje na vývoj pohonných systémů, interiérů vozidel a externích konstrukcí karoserií. Dodání samotné jednotky však bude trvat nejméně půl dekády.

Nezávazně na to pak společnost Hyundai ve svém prohlášení pro CNBC uvedla, že ohledně výroby Apple Car je společnost s výrobcem iPhone v raných jednáno:

Chápeme, že Apple diskutuje s řadou světových výrobců automobilů, včetně Hyundai Motor. Jelikož je diskuse v počáteční fázi, nebylo ještě rozhodnuto o ničem.

Společnost Hyundai již založila společný podnik ve výši 4 miliard dolarů se společností Aptiv, která poskytuje automobilová řešení, s cílem zavést samo řiditelné platformy v roce 2022. Jihokorejský automobilový gigant hodlá masově vyrábět autonomní vozy úrovně 4 a 5 certifikace do roku 2024.

Příběh agentury Bloomberg poukazuje na to, že Apple zkoumá dvě možné cesty, jak skočit do odvětví mobility. První možností je budování vlastního automobilu. Tou druhou je pak vývoj a výroba autonomního systému pro automobily, který by Apple nabízel pro výrobce vozidel třetích stran.

Cesta společnosti Apple k výrobě vlastního vozu je od počátku kamenitá. Jak potvrdil v roce 2017 Tim Cook, současný CEO Applu, firma se začala věnovat výzkumu na poli automotive již od roku 2014. Bohužel, v roce 2019 pak došlo k propuštění celkem 190 zaměstnanců, kteří na tomto projektu pracovali.

Nyní se zdá, že Apple se do projektu vrátil s novou energií a změnou vize. V loňském roce agentura Reuters uvedla, že cíl společnosti Apple je představit své vlastní automobilové řešení již v roce 2024. Pokud se ale podíváme na nejnovější zprávu Bloomberg, možná se toho dočkáme o několik let později.

Apple si najal řadu inženýrů od renomovaných automobilových společností, jako jsou Tesla, Waymo a BMW. Bloomberg také poznamenává, že společnost vyladí svůj čip založený na ARM pro použití ve strojovém učení s cílem umožnit také autonomní řízení.

Společnost se sídlem v Cupertinu má tradičně výhodu vertikální integrace, protože vyvíjí softwarová a hardwarová řešení pro své produkty interně. Pokračování v této strategii i v oblasti automotive by mohlo vést k velkým ziskovým maržím firmy. Analytici společnosti Morgan Stanely věří, že pokud se společnosti Apple podaří obsadit 2 % automobilového trhu, bude její obchod s auty stejně hodnotný, jako obchod s telefony.

Vzhledem k úspěchu společnosti Apple v oblasti hardwaru je snadné si myslet, že společnost bude soupeřit s velikány, jako jsou Tesla a General Motors. Výroba automobilů je však zcela odlišné prostředí, a tak by se měl výrobců iPhonů, podobně jako Tesla, připravit na řadu neočekávaných zpoždění a výzev v rámci vývoje a výroby.

I přesto je však myšlenka na Apple Car vzrušující. To, jestli se společnosti podaří změnit automobilový průmysl a “znovu vynalézt” automobil tak, jako tomu bylo u mobilního telefonu kdy Steve Jobs představil první model iPhone, zatím není možné povědět. Během následujících let se však dozvíme více.

Zdroj: bloomberg.com, reuters.com

Foto: Andy Wang, Unsplash