To, že málo spánku snižuje práh bolesti, potvrdilo již několik vědeckých studií. Přesný mechanismus, který za tím stojí, však není úplně objasněný. Vědci se domnívají, že nedostatečný spánek narušuje přirozenou vlastnost mozku tlumit vnímání bolesti. Pokud je tato mozková činnost narušena, dostane se nervový systém do nerovnováhy a receptory bolesti začnou vysílat silnější signály o bolestivosti zpět do mozku. V nové studii se proto vědci soustředili na to, jak pomocí cvičení, relaxace a edukace pacienta zkvalitnit spánek a snížit bolest.

Ve studii byla použita mobilní aplikace Kaia, která pacientům nabídla již výše zmíněné cvičení a relaxační techniky, na jejichž sestavení se podílel odborný tým lékařů, fyzioterapeutů a psychoterapeutů. Zajímavostí aplikace je, že pacientům poskytla jak informace o mechanismech vzniku a vnímání bolesti, tak informace o důležitosti a přínosu použitých terapeutických metod. Pacient tak získal komplexní informace o svém zdravotním problému a zároveň pochopil, v čem spočívá jeho řešení. Uživatelé aplikace měli zároveň k dispozici elektronickou konzultaci s odborníkem.

Do studie byli vybráni zdraví jedinci s nespecifickou bolestí v bedrech, kteří aplikaci využívali po dobu 12 týdnů. Během užívání aplikace pacienti hodnotili míru bolesti od 0 do 10 (0- žádná bolest, 10-nesnesitelná bolest) a kvalitu spánku od 0 do 10 (0-nejméně kvalitní spánek, 10-nejkvalitnější spánek). Po analýze výsledků vědci zjistili, že na začátku experimentu pacienti průměrně hodnotili intenzitu bolesti číslem 5 a kvalitu spánku číslem 6. Po třech měsících užívání aplikace se průměrné hodnocení bolesti snížilo na hodnotu 4 a kvalita spánku se zvýšila na hodnotu 7.

Z výsledků studie tedy vyplývá, že kvalita spánku jde ruku v ruce se subjektivním vnímáním bolesti zad. Studie také zdůrazňuje důležitost multidisciplinárního přístupu k léčbě bolesti – tedy, že je důlěžité se nejen soustředit na cvičení, ale i na psychiku pacienta. Autoři studie považují za důležié, aby byl pacient o svém zdravotním stavu informovaný a zároveň, aby mu byly poskytnuty zklidňující techniky, které snižují hladinu stresu a tím vedou ke kvalitnějšímu spánku.

Také Vás bolí záda? Přečtěte si náš článek o startupu Fpohybu, který učí Čechy z kanceláří cvičit!

Zdroj: Journal of Pain Research

Úvodní obrázek: unsplash.com