Když se řekne pojídání masa a pocení, tak si pravděpodobně vybavíte scénu, jak se do sebe tlupa (většinou pořádných chlapů) snaží nacpat, co nejvíce masa v krátkém časovém úseku. Co se ve skutečnosti děje, je poměrně zajímavé.

To, že konzumování jídla může zvýšit Vaši tělesnou teplotu, není nic nového. Mírné zahřívání je naprosto normální vedlejší produkt našich těl při využívání energie. Naše těla využívají energii nejen při běhu nebo jakékoli fyzické zátěži, ale také když „nic neděláme“ a jenom nám tluče srdce. Při trávení probíhá takzvaný DIT (diet induced thermogenesis) – jedná se o množství výdajů na energii nad bazální metabolickou rychlost v důsledků zpracování potravin. Tělo musí vynaložit nějakou energii, aby na oplátku energii získalo. DIT je obvykle okolo 5-15% každodenního kalorického příjmu. Toto číslo je velice obtížné změřit přesněji, ale zkrátka čím více kalorií sníte, tím vyšší bude vaše DIT.

Tajemství proč se při pojídání masa potíme více, tkví v tom, že proteiny mají vyšší DIT než všechny ostatní sacharidy nebo tuky. To znamená, že spotřebujeme více kalorií při trávení 1000 kalorií vepřových žeber než při trávení stejného množství zmrzliny. V potravinách obsahujících proteiny jsou robustní molekuly, které potřebují více času a energie, aby se rozložily na lépe stravitelné složky.

Další faktor, který může ovlivňovat pocení je koření, které používáme. Kapsaicin – alkaloid, který dává papričkám jejich štiplavost, může zvýšit termogenezi i přesto, že neobsahuje žádné kalorie. To trochu vyvrací teorii, že na příjem energie je potřeba i výdej energie, protože pálivé koření (neobsahující kalorie) může způsobit, že se naše těla zahřejí daleko více, než při pojídání nevýrazného masa.

Lze tedy zabránit, aby se naše těla potila méně při jezení masa? Prozatím neexistuje žádný výzkum, který by přinesl nějaké řešení. Pokud Vám tedy vadí, že se při konzumaci masa více potíte, tak zkrátka jezte méně masa.