V následující dekádě je jedním z hlavních evropských cílů co možná největší snížení produkovaných emisí CO2. Téměř každá autmobilka představila svůj plán pro elektrifikaci vozového parku. Většina z nich bude do roku 2035 plně elektrická.

Snížení emisí CO2 se netýká pouze automobilové dopravy. Podobné záměry můžeme pozorovat i v letecké či lodní dopravě. V novém roce se tak objevují první zmínky o změnách, které by měly v následujících letech nastat. První zemí, která letos oznámila vyškrtnutí fosilních paliv z letecké dopravy je Dánsko.

Podle premiérky, Mette Frederiksenové, by mělo dojít k "zelenému" vnitrostátnímu létání do roku 2030. Jak přesně toho chce země dosáhnout zatím neví. "Zatímco ostatní země zahálí, Dánsko chce být evropským lídrem v zavádění zelené dopravy," řekla pro server BBC.

Dánsko plánuje do roku 2030 snížit celkovou produkci emisí o 70 % ve srovnání s rokem 1990. Frederiksenová pak dodává, že vědci a společnosti intenzivně pracují na jednotlivých řešeních, jak cíle dosáhnout.

Země by mohla svého cíle dosáhnout použitím letadel společnosti Airbus. Ta plánuje do roku 2035 vyvinout stroje poháněné vodíkem. Pokud by Dánsko produkovalo vodík z obnovitelných zdrojů, bylo by svým cílům zase o něco blíže.

Zatím však nemáme žádné záruky, že bude technologie připravená a dostatečně levná na to, aby se dala v praxi použít.

Vedle Dánska vyřklo podobné cíle i Švédsko. Rověž se pokusí o nulovou produkci emisí ve vnitrostátním létání do roku 2030. Mezinárodní lety by pak měly být "zelené" do roku 2045.

Zdroj: BBC
Foto: Daniel Eledut, Unsplash