O to se už druhým rokem snaží ve své spolupráci Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy a poradenská společnost CIRA Advisory. Aktuálně vydávají druhé pokračování Manuálu komunikace udržitelnosti bez greenwashingu. Manuál zkoumá příklady z českého trhu a mapuje „trendy” greenwashingu v Česku. Čtenáři se teď mohou seznámit se stavem komunikace v českých supermarketových řetězcích, následovat budou studie pro sektory jako bankovnictví či energetika. V závěru roku ze zjištění o jednotlivých sektorech vzniknou konkrétní doporučení pro správnou komunikaci.
Série opět vzniká ve spolupráci Fakulty sociálních věd UK a CIRA Advisory a navazuje na úspěšný Manuál komunikace udržitelnosti bez greenwashingu, který vyšel minulý rok. Stejně jako tomu bylo u prvního manuálu, síly spojili studenti Marketingové komunikace a PR na FSV UK pod vedením Petry Koudelkové, Ph.D. a odborník na materiály, ESG a tvorbu strategii udržitelnosti, Albert Schandl a seniorní konzultantka pro komunikaci Jana Bábiková z CIRA Advisory. Cílem nové série je zmapovat český trh a specifika jednotlivých odvětví s ohledem na jejich komunikaci udržitelnosti.
„Našim cílem není poukázat na konkrétní kampaň nebo konkrétní společnost a veřejně upozornit na chyby v jejich komunikaci. Nechceme poškodit image konkrétní firmy, snažíme se spíše o popis trhu a identifikaci „greenwashingových trendů” v daném odvětví. V Manuálu proto ve zkratce popisujeme trh daného segmentu, příklady hříchů greenwashingu, které jsme zde zaznamenali a jejich četnost napříč kampaněmi společnosti,”představuje nový Manuál Petra Koudelková, Ph.D.
Tento trh je obecně považován za ten, pro který není téma udržitelnosti novinkou, co dokládají i mnohé reporty o udržitelnosti, které jednotlivé řetězce vydávají. I proto je překvapivé, že udržitelnost není prioritním tématem v komunikaci směrem k zákazníkovi.
Co bylo překvapivé na komunikaci udržitelnosti supermarketů? Ti nejaktivnější mlčí
Manuál na základě volně dostupných dat zkoumal marketingové kampaně 8 největších supermarketových řetězců v Česku (Lidl, Tesco, Kaufland, Penny Market Česká republika, Coop, Globus, Albert a Billa, doplňkově Rohlík, Košík a Makro), a nákupní zážitek zákazníka z hlediska udržitelnosti a dané údaje porovnával se skutečnými aktivitami společností v oblasti udržitelnosti. Autoři manuálu zde vypozorovali zajímavý trend - ti, kteří podnikají nejvíce kroků směrem k větší udržitelnosti, komunikují míň aktivně než ostatní (viz obrázek).
„Na základě studie vidíme, že supermarkety, které jsou na tom s hodnocením environmentální udržitelnosti nejlépe, komunikují méně aktivně. Důvodů může být několik – strach z potenciálních hrozeb greenwashingu, nezkušenost marketingového oddělení s tímto tématem, nedostatečné interní kapacity pro uchopení tématu, nebo něco zcela jiného,” komentuje Jana Bábiková z CIRA Advisory.

V rámci analýzy trhu sledovali autoři Manuálu konkrétní marketingové kampaně, které se zabývaly udržitelností. U těchto kampaní se dívali na finální podobu, použitý jazyk a prvky, které spadají do greenwashingových praktik. Autoři vycházejí z definice tzv. greenwashingových hříchů agentury Terra Choice, která definovala 10 greenwashingových hříchů. V manuálu následně popisují nezávažnější a nejčastější „hříchy” komunikace českých supermarketů.
Optimistickým závěrem celé studie ale je, že na trhu českých supermarketů není greenwashing tak závažný ani častý, jak by se mohlo na první pohled zdát. I přesto je důležité, aby se marketéři dál vzdělávali v oblasti komunikace udržitelnosti a nevznikaly přešlapy směrem do greenwashingu. Důsledkem mohou být jak ztráta reputace, tak právní i finanční následky.
Celý Manuál si můžete stáhnout tady. V průběhu roku se bude pokračovat s vydáním dalších pokračování a série se ukončí obecnými doporučeními pro správné nastavení komunikace.
Zdroj: Tisková zpráca CIRA
Foto: Noah Buscher, Unsplash
Více z udržitelnosti na CZECHSIGHT:






Petr Kašík
V jedoduchosti je krása. Popularizace vědy. Sport. Knihy. Naivní tramp. Univerzita Karlova, Molekulární biologie
sledovat :
Vstup do diskuze