Zdálo by se vskutku podivné, aby periferní státy technologicky předběhly centrální. Co se však týče doručování zásilek pomocí dronů, má Afrika oproti Evropě, či Spojeným státům značný náskok.

Startup Zipline zahájil své působení ve Rwandě v říjnu 2016 s dodávkami krve, kterou v západní části země doručoval za pomoci autonomních dronů do 21 různých zdravotnických zařízení. Vzhledem však připomínají spíše malá letadla, než klasické drony, na které jsme zvyklí.

Zdroj: Startup news

S rychlostí 100km/h a rozpětí křídel 3,7 metru, se Zopline podařilo zkrátit dodací lhůty krevních zásilek z 5 hodin jízdy kamionu na pouhých 30 minut. Od roku 2016 rozšířil startup své působení i na východ a nyní poskytuje své služby téměř po celé Rwandě. V Ghaně pak založil čtyři distribuční střediska, sloužící venkovanům a příměstským obyvatelům.

Oblast působnosti společnosti Zipline, zdroj: Zipline

Drony jsou vypouštěny z distribučních center katapultovým systémem, z nichž každé zasahuje pole široké 160 kilometrů. Když dron dorazí na místo určení - obvykle do nemocnice - zásilka je padákem spuštěna na předem smluvené sběrné místo. Dron se bez přistání následně vrací na základnu, kde je pomocí malého háčku zachycen na rybářském vlasci, čímž bezpečně zastaví. Je to podobné, jako když stíhací letouny přistávají na letadlových lodích.

Zdroj: Engineering and Technology

První generací dronů bylo malé letadlo s tvrdým tělem, který společnost nazývá modelem "57 Chevy". Novější drony jsou namísto toho zkonstruovány z lehké vnitřní skořepiny z uhlíkových vláken a vnější z polystyrenu. Designéři Zipline dospěli k závěru, že snížení hmotnosti zásadně zvýší rozsah a výkonnost letounu.

Zdroj: Engineering and Technology

Pro startup byla důležitá také bezpečnost. Hlavní distribuční středisko se nachází poblíž hlavního letiště v zemi, což provoz doručovacích dronů zásadně ovlivňuje. Distribuční střediska mají pro tento účel i malé řídící věže. Drony mohou být pomocí nich také instruovány, aby přistály na dálku, nebo v krizové situaci použily vestavěný padák. Dron je vybaven dvěma komunikačními a dvěma pohonnými systémy, což zajišťuje převzetí kontroly záložním v momentě, kdy první selže.

Přes velkou poptávku po doručovacích službách pomocí dronů v centrálních zemích se společnost Zipline stále zaměřuje především na rozvojový svět. Dalším velkým projektem, který startup plánuje, je expanze do Indie, nebo spolupráce s americkým ministerstvem obrany pro využití dronů k poskytování pomoci během přírodních katastrof. "Naším cílem je v příštích pěti letech pomoci 700 milionům lidí," říká Justin Hamilton, vedoucí komunikace Zipline.

Zdroj: James O’Malley, Engineering and Technology