Podle nově vydané zprávy většina řidičů elektrických vozidel slibuje, že se nikdy nevrátí ke spalovacím motorům. To jsou výsledky nového reportu společnosti JD Power, která se zabývá průzkumem automobilového trhu. Jejich poslední studie mapující trh v USA se zaměřila na to, jak jsou vlastnící elektromobilů se svým vozidlem spokojení.

Z průzkumu vychází, že 82 % prvních uživatelů elektromobilů „rozhodně“ zváží nákup dalšího elektrického vozidla. Zdá se však, že řidiči nejsou zcela loajální ke značce svého současného elektromobilu, a na jejich dalším rozhodnutí o koupi záleží spíše celková spokojenost s daným vozidlem.

Spokojenost majitelů elektromobilů byla hodnocena v segmentech prémiového a běžného masového trhu. Výzkumníci se zaměřili na sedm faktorů, jako přesnost uvedeného rozsahu baterií, dostupnost veřejných nabíjecích stanic, rozsah baterií, náklady na vlastnictví, potěšení z jízdy, jednoduchost domácího nabíjení a v poslední řadě také kvalita a spolehlivost vozidla.

"Věrnost značce může být mezi majiteli elektromobilů velmi proměnlivá," řekl Brent Gruber, ředitel sekce pro globální automobilový průmysl společnosti J.D. Power.

Z výzkumu se ukazuje, že stávající vlastníci sice neplánují přechod k tradičním spalovacím motorům, nicméně si ale nejsou jistí, zda zůstanou u stejné značky. Výrobci automobilů tedy budou muset držet majitele elektromobilů a nakupující v zájmu o jejich výrobky do budoucna tak bude důležité nezohledňovat při výrobě pouze hledisko nákladů.

“Jelikož se počítá s tím, že popularita elektromobilů bude do budoucna růst, je pro výrobce stěžejní se zaměřit i na takové faktory, které uspokojí širší tužby nových řidičů,” dodává B. Gruber.

Zdá se, že pro řidiče je při nákupu rozhodující většinou dojezd a dostupnost nabíječek. Faktory jako potěšení z jízdy, kvalita vozidla a úspora nákladů jsou pak na seznamu fanoušků elektromobility níže na jejich seznamu priorit. Zatím.

V prémiovém segmentu elektromobilů se na nejvyšší úrovni z hlediska spokojenosti uživatelů umístila Tesla Model S. V segmentu masového trhu se pak na nejvyšší pozici umístila Kia Niro EV.

Jestliže právě uvažujete o koupi elektromobilu, a nejste si jistí, zdali je to ta správná cesta tak vězte – jak ukazuje zmíněný report – že velká většina řidičů svého přechodu na elektřinu nelituje.

Klíčová zjištění z reportu:

  • Jde hlavně o dojezd: Při rozhodování o tom, které elektrické vozidlo si koupit, je nejčastěji uváděným faktorem baterie a dojezd. V segmentech prémiového i masového trhu představuje přesnost uváděného rozsahu baterií a skutečného rozsahu baterií, s nimiž se majitel setkal, přibližně 20 % celkové spokojenosti majitelů. "Přestože většina majitelů řídí méně, než je stanovený dojezd baterie jejich vozidla, stále chtějí vědět, že skutečný dojezd baterií je blízký uvedenému dojezdu," uvedl Gruber.
  • Kam se připojit: Veřejná nabíjecí infrastruktura je klíčovým faktorem ovlivňujícím spokojenost majitelů elektromobilů prémiových i masových značek, nicméně i přesto mezi těmito dvěma skupinami existují značné rozdíly. Spokojenost majitelů prémiových bateriových elektrických vozidel je vyšší v porovnání s uživateli běžných elektromobilů. To je dáno především vyšší úrovní spokojenosti majitelů Tesly s veřejnou nabíjecí sítí Tesla.
  • Radost z jízdy vs. kvalita: I když se potěšení z jízdy významně liší mezi zkoumanými segmenty, pouze v segmentu komerčnějšího masového trhu převažuje potěšení z jízdy nad kvalitou a spolehlivostí. Kvalita a spolehlivost jsou nejdůležitějšími faktory u prémiových vozů. Zde je pozoruhodné, že zatímco se zdá, že u Tesly se vyskytují problémy se zaručením kvality jejich vozů, jejich majitelé jsou i tak celkově s elektromobilem velmi spokojení, což naznačuje jejich ochotu přehlédnout problémy s kvalitou.
  • Ukažte mi úspory: Majitelé elektromobilů na prémiovém i hromadném trhu se shodují na jednom důvodu volby elektrifikace nad spalovacími motory. Tím jsou očekávané nižší provozní náklady na elektromobil. Náklady na vlastnictví jsou klíčovým faktorem při nákupu elektromobilu, který má obvykle méně dílů na údržbu a servisní požadavky jsou také méně časté.
KIA NERO EV, wikimedia commons

Zdroj: https://www.jdpower.com/business/press-releases/2021-us-electric-vehicle-experience-evx-ownership-study

Foto: Jp Valery, Unsplash; wikimedia commons