Otázky jsme směřovali na Jana Moudříka, ředitele expanze, facility a showroom managementu, který má projekt elektromobility na starost. Při své práci se rovněž věnoval implementaci AlzaBoxů či spolupráci Rohlíku s Alzou.

Před rokem jsme spolu dělali rozhovor o začátcích elektromobility v Alze. Jak hodnotíte projekt s rozvozy pomocí elektromobilu po roce fungování?

Elektrické dodávky rozhodně získají v zásobování, zejména ve městech, své nezastupitelné místo. Ty naftové jsou totiž na krátké přejezdy poměrně nevhodné, protože vznětové motory jsou vhodnější na dlouhé trasy, kdy motor může běžet stabilně bez opakovaných startů. I to je důvod, proč ve městech můžeme často vídat zásobovací auta s běžícími motory.

Problémy, na které jsme během prvního roku provozu naráželi, vznikají hlavně kvůli tomu, že technologie je teprve v plenkách a města na ni ještě nejsou dostatečně připravená. Tím hlavním je nedostatečná síť dobíjecích stanic. Při plánování tras jsme museli počítat s nižším dojezdem dodávek, ale i horším nabíjením za mrazivého počasí. Horší je také dostupnost servisů. Na rozdíl od běžných dieselových dodávek nemá každý servis k dispozici odborníka na elektrovozy. Pozorujeme však, že vše se pomalu zlepšuje a během pár let se potřebná infrastruktura dobuduje.

Zdroj: Alza

Jak v praxi vypadá nabíjení dodávky, aby byla efektivita co největší?

Na rychlona bíječce je ji možné dobít za dvě hodiny na polovinu kapacity baterie. Zatím se nám však daří dobíjet primárně přes noc. V zimě, když byly teploty výrazně pod bodem mrazu, se nabíjení několikrát nepovedlo, což je další věc, která mluví proti používání elektromobilů. Avšak věříme, že to není nic nepřekonatelného.

Na plnou baterii jedeme oba dva závozy, které potřebujeme dodávkou za den provést. Během sezony, kdy bylo třeba v jednom dni provést tři kola závozů, se pro jistotu mezi druhým a třetím dobíjelo. V dlouhodobém plánu máme instalaci nabíječek u logistických center, abychom mohli dodávky dobíjet při čekání na nakládku nebo při nakládce.

Cítíte ve výsledku nějaké hmatatelné úspory, nebo zůstávají pouze v uhlíkové rovině?

Aktuálně nás spotřeba elektřiny, tedy pomyslné „pohonné hmoty“, stojí kolem 5-4 tisíc korun za rok. Srovnatelná konvenční dodávka má spotřebu kolem 9 l na 100 km. Při průměrné ceně nafty kolem 27 korun by náklady při stejném nájezdu převýšily 90 tisíc korun.

Kolik kilometrů tedy elektromobily za rok najezdily?

Za rok provozu jsme při závozech AlzaBoxů a prodejen budoucnosti elektrickou dodávkou najezdili přes 40 tisíc kilometrů.

Co změnila koronakrize při závozech a manipulaci s dodávkami?

Po příjezdu na Prodejnu budoucnosti nebo k AlzaBoxům se dezinfekcí otírají všechny terminály, na které musejí sahat zákazníci. To probíhá při  každém závozu, tedy minimálně dvakrát denně. Na konci směny se kompletně dezinfikuje kabina řidiče. Odhadujeme, že tato opatření v dodávce a u prodejen zabrala denně přes půl hodiny. Za úspěch považujeme, že když jeden řidič onemocněl covidem, druhý ne. V autě si to tedy nepředali.

Jaké jsou plány do budoucna?

Elektromobilitě v Alze věříme, a proto nechceme zůstat jen u tohoto testovacího provozu. Elektrické dodávky plánujeme využívat také pro distribuci a převoz zboží mezi blízkými sklady. Zároveň nyní investujeme také do osobních automobilů. Loni náš vozový park rozšířily tři osobní vozy Tesla a na cestě máme další dva. Objednanou máme také novou Škodu Enyaq a zarezervované dva Tesla trucky.

Zdroj: Redakční článek Czechsight
Foto: Se svolením Alza