Zákazy ve snaze omezit šíření COVID-19 se ve spoustě zemí uvolňují, sociální distancování ale platí stále všude. U určitých profesí je dodržování minimálního dvoumetrového odstupu složité, proto jedna kavárna v Jižní Koreji zaměstnala nového robota.

Robotický barista pracuje ve městě Daejeon. Svou robotickou rukou zvládne připravit až 60 různých nápojů a díky přídavným kolečkům objednávky doručí až k zákazníkovu stolu.

Systém robota zvládne komunikovat i s ostatními přístroji v kavárně a disponuje vlastním navigačním systémem, který mu vypočítá nejlepší cestu kolem lidí a stolů až přímo k zákazníkovi. Navíc díky hlasovým kontrolkám zvládne se zákazníkem i komunikovat.

Aby měl robot po kavárně co nejhladší cestování, museli majitelé upravit rozmístění stolů a židlí, jiné úpravy ale dělat nemuseli. Objednávka šesti nápojů přes celou kavárnu trvala robotovi jen 7 minut.

Robota vymyslel, naprogramoval i zkonstruoval Lee Dong-bae a dle jeho slov plánují do konce letošního roku dodat minimálně dalších 30 takových robotů do kaváren po celé Jižní Koreje.

„Roboti jsou zábavní, použití robotického baristy bylo velmi jednoduché a pohodlné, protože si pro svou objednávku nemusíte chodit, přinese vám jí sám.“ Řekla studentka agentuře Reuters. „Zároveň jsem ale trochu znepokojen, jak tento robot ohrozí pracovní trh. Spousta mých přátel si přivydělává pracemi v kavárnách a roboti by je mohli nahradit.“

Zatím se nemusíme bát, že by roboti naprosto přebrali lidem práci, nicméně roboti vypomáhající v restauračních zařízeních nejsou nic nového. Např. v bostonské restauraci vaří převážně robotické pánve a obraceč burgerů Flippy se úspěšně rozšiřuje mezi velkými fastfoodovými řetězci.

Zdroj: reuters.com
Obrázek: REUTERS/Kim Hong-Ji