K záchraně lidského života není nutné být přímo superhrdinou, který pomoci druhým obětuje celý život. Pravidelné darování krevní plazmy zabere jen několik hodin měsíčně a má stejný efekt. Veškeré potřebné informace o darování navíc zájemcům na stránkách dárcovských center sanaplasma nově poskytne umělá inteligence.

Jak probíhá odběr krevní plazmy, komu léky z ní vyrobené pomáhají a jaké podmínky musí dárci splňovat? Tyto a mnoho dalších otázek týkajících se darování krevní plazmy zodpoví široké veřejnosti nový digitální asistent společnosti sanaplasma, která v České republice dárcovská centra provozuje. Jde o jedno z prvních řešení svého druhu.

Technologii v podobě chytrého chatbota vytvořil ve spolupráci se společností QUANTIMA pro sanaplasmu česko-slovenský startup Born Digital specializující se na digitalizaci kontaktních center. Hlavním úkolem řešení je poskytnout zájemcům o darování veškeré informace o odběru a ušetřit tak čas jim i zdravotníkům. „Je to jeden z prvních AI digitálních asistentů, který propojuje zdravotnická zařízení a jeho návštěvníky. Chatbot představuje velký krok vpřed v oboru, kde se podobná řešení zatím příliš nevyužívají,“ uvedl spoluzakladatel Born Digital Zenon Sliwka.

Chatbot bude na zájemce o darování čekat na dobře viditelném místě webových stránek. Díky modernímu designu a umělé inteligenci je komunikace s ním snadná a příjemná. „Velmi rychle nabídne informace, které by lidé jinak museli hledat na stránkách. Dá se s ním komunikovat pomocí přednastavených dotazů, ale také vlastními zprávami, které mohou být mnohem konkrétnější. Konverzace je díky pokročilým technologickým řešením přirozená a velmi podobná výměně zpráv
s lidským operátorem,“ popsala Innovation lead Manager Born Digital Linette Manuel.

Návštěvníci webových stránek sanaplasmy se s chatbotem poprvé setkají na začátku června, kdy začíná pilotní fáze projektu. Už nyní má ale chatbot všechny potřebné znalosti. Dokáže zodpovědět nejen veškeré obecné dotazy, ale i otázky týkající se například vlivu zdravotního stavu dárce na možnost odběru. „Na přípravě řešení se kromě našich specialistů podíleli také zdravotníci a lékaři, kteří dohlíželi na formulace odpovědí, a sami se zapojili do testování. Každou informaci, kterou chatbot poskytne, tak zkontrolovali ti nejpovolanější odborníci,“dodala Manuel.

Nový digitální asistent s umělou inteligencí nejenže dalece předčí klasické chatboty, kteří často požadují nesmyslné opakování otázek a poskytují jen několik přednastavených odpovědí. Výhody má i oproti lidským operátorům. „Svěřit se s podrobnostmi o svém zdravotním stavu umělé inteligenci může být pro mnohé dárce snazší, než je psát jinému člověku. Digitální asistent totiž zůstane vždy neutrální. Bezpečnost údajů je pro nás navíc velmi důležitá, a tak všechny získané informace anonymizujeme,“ sdělil Jan Štěpánek, který centra sanaplasma řídí.  Dodává také, že chatbot prakticky žádné osobní údaje nepotřebuje. Pouze v případech, kdy je potřeba tázajícího kvůli specifickému dotazu spojit s lékařem, si vyžádá jméno a kontakt.

Chatbot je prvním krokem spolupráce všech zmíněných subjektů. „Projekt demonstruje, že digitalizace a moderní technologie se nevyhýbají ani nemocnicím a zdravotnickým zařízením. Do budoucna navíc plánujeme chatbota propojit s rezervačním systémem dárců a společně s Born Digital také vývoj voicebota, který pomůže proces rezervací na odběr krevní plazmy plně automatizovat,“ dodává zakladatel společnosti QUANTIMA, Pavel Kantor.

Zdroj: TZ Born Digital
Foto: LuAnn Hunt, Unsplash