Implementovat jednotlivé softwarové produkty přitom zdaleka nestačí, důležité je chtít je naplno a efektivně využívat. Lidská síla je čím dál dražší a digitalizace je cesta, jak si na trhu zajistit konkurenceschopnost. Ví to každý dobrý CEO. Softwarové nástroje podporují agilitu, umožňují transparentnost, sdílení informací, vzájemné učení a další úžasné výhody, bez kterých je nesrovnatelně náročnější dělat jakýkoli byznys.
Ačkoli si většina vedení firem tuto skutečnost uvědomuje, realita v praxi bohužel vypadá úplně jinak. Nechme teď stranou globálně úspěšné firmy a startupy, které s technologiemi již vyrůstaly nebo je dokázaly úspěšně implementovat zpětně. Pokud už se k zásadnější digitalizaci odhodlá například korporace, bývá to zdlouhavý proces. A to ještě za předpokladu, že se digitalizace vůbec spustí. Výjimkou nejsou ani takzvané žáby na prameni, tedy lidé z managementu, kteří z obav o ztrátu autority aktivně blokují změny. Podaří-li se přece jen otázku digitalizace procesů protlačit, software se pak používá jen naoko, případně z části, a firmě tak uniká jeho celkový potenciál.
Dobří externisté přijdou s řešením, které funguje
Hlavní problém nevězí ani tak v náročnosti implementace nových softwarů, ale v samotném přístupu k jejich používání. Naprostým základem je chtít se odpoutat od starých pořádků a skutečně se ponořit do hloubky celého procesu. Nejlépe s někým, kdo to umí. Digitální transformace je totiž proces, který je nedílně spojený se změnou mindsetu.
Podstatná část neúspěchu může záviset v nedostatečných interních silách, které by dokázaly zjednodušování procesů technicky i ideově zaopatřit. V takovém případě je jediným řešením opustit představu, že firma tento proces zvládne sama, a přizvat si k ruce odborníky. Ti by pak měli umět pomoci nejenom technologicky. Kvalitní firmy dokážou implementovat vhodné nástroje a současně s nimi propojit daný byznys včetně jeho oborových specifik. V rámci transformačního procesu by se vše mělo dobře zmapovat s cílem vyřešit celkovou efektivitu a spolupráci.
Uvedu příklad z praxe: firma za námi přišla s tím, že hledá nástroj pro řízení výroby, protože nestíhá dodávat zakázky ve stanovených termínech. Stačil jen krátký rozhovor, abychom zjistili, že problém leží jinde – v organizaci projektů. Vyslaný odborník zjistil, že nástroj na řízení projektů firma sice má, ale chybí jim projektový manažer, který by proces řídil. Nikdo dosud neidentifikoval, kde problém v dodávkách vlastně vzniká, nemluvě o schopnosti průběžně vyhodnocovat, zda je projekt ziskový.
Po několika intenzivních konzultacích se podařilo identifikovat úzká místa, navrhnout změnu procesu a jiné rozdělení odpovědností. Projekt byl předložen vedení společnosti, které zahájilo kroky vedoucí k reorganizaci.
Hledejte inovace, které mají okamžitý efekt
V uvedeném případě bylo řešením nasazení nástrojů od společnosti Atlassian a nastavení kompletních procesů tak, aby ladily s použitými nástroji. Překvapivě nejméně náročnou složkou v celém procesu bylo naučit zaměstnance nástroje Atlassian používat, neboť ze své podstaty agilitu, transparentnost, sdílení informací a vzájemné učení podporují. Nejtěžší bylo vymyslet samotnou logiku, jak s nimi pracovat a jak jejich prostřednictvím dosáhnout efektivnější spolupráce.
Důležité je, že ačkoli samotná transformace několik měsíců trvá, samotné změny se mohou zavádět postupně, musí ale mít okamžitý efekt. Čekat rok na kýžený přínos je dnes již passé. U jednoho klienta jsme například řešili proces objednávání materiálu, kdy nad jedním elementárním úkolem museli strávit půl hodiny celkem čtyři lidé. V rámci prvního inovačního cyklu jsme přišli na to, že používaný nástroj má funkci, kterou je nutné aktivovat, a naskladnění proběhne na jedno kliknutí. To nejzásadnější je začít se o inovacích vůbec bavit a identifikovat úzká místa.
Jak tedy pomůže firma zvenčí? V první řadě je důležité analyzovat stávající stav a byznysové potřeby. Během tohoto procesu identifikujeme úzká místa, která firma ve své provozní slepotě nevidí. My ano a umíme navrhnout řešení, protože tato úzká místa se u klientů v různých obměnách neustále opakují. To je hlavní výhoda externích konzultantů.
V českých firmách dnes leží nevyužitý potenciál, který by příslušná transformace mohla konečně odkrýt. Už třeba jen tím, že ušetří mnoho času na běžných agendách. Digitální transformace ovšem není samospásná. Pokud nebude vycházet vstříc potřebám uživatelů a pokud ji samy firmy správně neuchopí, zůstane jen vzletně znějícím výrazem bez skutečného dopadu.
Zdroj: Autorský text, Petr Marcin, Atlassian sales director ve společnosti MoroSystems
Foto: Conny Schneider, Unsplash
Více o digitalizaci na CZECHSIGHT:






Petr Kašík
V jedoduchosti je krása. Popularizace vědy. Sport. Knihy. Naivní tramp. Univerzita Karlova, Molekulární biologie
sledovat :
Vstup do diskuze