Nová studie chování uživatelů online seznamek zjistila souvislost mezi vnímanou originalitou textu v seznamovacích profilech a vyšším vnímáním atraktivity. Tess van der Zandenová a její kolegové z nizozemské Tilburg University nedávno zveřejnili svá zjištění v časopise PLOS ONE s otevřeným přístupem a nastínili charakteristiky "originálních" profilů.
Předchozí výzkumy ukázaly vztah mezi originalitou textů, jako jsou poezie a písňové texty, a jejich popularitou. Méně se však ví o tom, jak originalita ovlivňuje vnímání autora čtenáři a jaké aspekty textu způsobují, že se zdá být originální. Žádný předchozí výzkum se navíc konkrétně nezabýval vztahem mezi vnímanou originalitou a přitažlivostí v prostředí seznamovacích profilů na internetu.
Aby se van der Zanden a jeho kolegové dozvěděli více, dotazovali se 1 234 uživatelů online seznamek na originalitu textu v několika reálných seznamovacích profilech a také na osobnost a atraktivitu majitelů profilů. Většina uživatelů zahrnutých stránek do studie byla starší 50 let. V zájmu ochrany soukromí majitelů prošlo všech 308 profilů využitých pro výzkum úpravami.
Analýza hodnocení účastníků ukázala, že majitelé profilů, které byly vnímány jako originálnější, měli tendenci dosahovat také vyššího skóre v oblasti vnímané inteligence, smyslu pro humor, atraktivity a pravděpodobnosti, že s nimi účastníci budou chtít navázat bližší kontakt. Účastníci obecně vykazovali vysokou shodu v tom, které texty profilů vnímali jako originální a které jako podivné; podivné profily obecně nebyly považovány za originální.
Ve druhé analýze výzkumníci analyzovali 308 anonymizovaných seznamovacích profilů, aby prozkoumali textové rysy, které mohou přispívat k vnímání originality. Zjistili, že texty vnímané jako originálnější používaly originální stylistické prvky, například metafory, a tyto profily také zveřejňovaly stále více konkrétních osobních informací.
Na základě svých zjištění autoři naznačují, že tvorba účinného textu v seznamovacím profilu může od majitelů vyžadovat pečlivé vyvážení novosti a vhodnosti. Naznačují několik směrů pro budoucí výzkum, včetně analýz zahrnujících mladší účastníky a zkoumání originality textů v jiných oblastech než v online seznamování, jako jsou motivační dopisy nebo inzeráty.
Autoři dodávají: "Text v profilu na online seznamce považovaný za originální zvyšuje hodnocení osobnosti a atraktivity."
Zdroj: DOI: 10.1371/journal.pone.0274860 (i.f.: 3,7)
Foto: Yogas Design, Unsplash
Více z psychologie na CZECHSIGHT:






Hanka Visvaderova
Studuji aplikovaná pedagogická studia na Mendelově univerzitě v Brně. Aktuálně se zaměřuji na vliv technologií a sociálních sítí na psychiku. Ve svém volnu se angažuji v neziskové organizaci ADAM.
Vstup do diskuze