Magazín Fastcompany přirovnává emise CO2 způsobené lodní dopravou (200 milionů tun ročně) k ročním emisím Vietnamu. Problémem je samozřejmě využití dieselových motorů a jejich nahrazení elektrickými se zdá v současnosti nerealizovatelné. Situaci by teď mohl trochu zlepšit podvodní robotický uklízeč s názvem HullSkater. Trup lodi totiž zachycuje různé řasy, korýše nebo mušle, které se na lodi usazují ve velkém a zhoršují tak její schopnost hladce rozrážet vodu. Ve výsledku tak dochází ke zvýšené spotřebě, protože motory jedou na vyšší výkon, než by bylo třeba.
Robot HullSkater z dílny norské společnosti Jotun a švédské firmy Semcon má jednoduchý úkol – čistit trup lodi od všech usazenin. Loď je nejdříve natřena speciálním lakem, který sám o sobě zmenšuje množství usazenin a zároveň chrání trup před poškození robotem. Robot je pak připraven na lodi během její plavby.
Online systém sleduje polohu lodě, vyhodnocuje mořské podmínky a ve vhodný čas upozorní posádku, aby spustila čištění. Loď musí být přitom ukotvena. Robot se při spuštění ponoří pod vodní hladinu a po trupu lodi se pohybuje pomocí čtyř magnetických koleček. Trup lodi pak čistí pomocí speciálních kartáčů. Nejde přitom o automatický proces. HullSkater je řízený na dálku zaměstnanci firmy Jotun, kteří se orientují pomocí jeho čtyř kamer.
Takto se zdá, že jde o řešení, které ve výsledku nic nezmění. Při tak velké ekologické stopě zanechané lodní dopravou ale může znamenat každé procento ušetřeného paliva významné snížení celkových emisí. Tvůrci HullSkateru přitom mluví o snížení emisí lodi až o 12,5 %.
Zdroje: FastCompany, New Atlas
Obrázky: Semcon
Michal Palas
Ekonom, vášnivý sportovec a fanoušek moderních technologií.
Vstup do diskuze