Ahoj Lukáši. Jaká je teď vlastně legislativní situace okolo elektromobilů? Posouváme se kupředu nebo spíše stagnujeme?
Máme v senátu zákon, který umožní stavbu běžných, tedy parkovacích dobíjecích stanic bez územního a stavebního povolení. Pro představu, je to stejná úprava, jako pro 8 m vysílač mobilní sítě, kterých jsou tisíce. To je strašně důležité a ušetří to v této dekádě miliardy na neúčelné agendě samosprávám.
ERÚ pracuje na dynamických tarifech pro distribuci elektřiny, takže někdy po roce 2023 bude snad možné nakoupit elektřinu i na NN za zápornou cenu, tedy dostat zaplaceno při přebytku.
Někdy kolem 2025 bude z každého auta prosumer, tedy výrobce-spotřebitel, který bude vykrývat špičky a dodávat elektřinu do sítě místo "horkých záloh" uhelných elektráren.
Obecně je problematika tak široká, že by si bezemisní energetika a doprava zasloužila vlastní zákon, protože dnes se nás týká přes 26 zákonů a nařízení, které byly v průběhu času roubovány do stávajících úprav. Příkladem může být třeba palivový zákon, tedy 311/2006 Sb. o pohonných hmotách, kde se elektromobilita implantovala do textu plném uhlovodíkových paliv což vyústilo ve 12 místech "s výjimkou elektřiny", protože je to skutečně o něčem jiném. Ráno se prostě probudíte a máte zase plnou, to prostě žádný spalovák nikdy umět nebude. Stejně tak, že se blbě shání pozemek s ropným vrtem, ale solární panely může mít na střeše nebo fasádě skoro každý.
Pomohla koronová stopka rozhýbat velké hráče? Zachytili jsme, že ČEZ plánuje stavit velký závod na výrobu baterií do elektromobilů.
Lidé si obecně začali víc vážit života a zdraví. Vidět smrt bylo dříve přirozenou součástí života, ale tím, jak většina lidí odchází ze světa v nemocnicích na to lidé nejsou už tak zvyklí. Koronakrize byla dobrým připomenutím naší konečnosti. Mám pocit, že COVID-19 za relativní cenu pomohl otevřít oči milionům lidí, kteří šli jen po zvyšování produkce na úkor udržitelnosti.
No a dočká se vlastně běžný Čech elektromobilu? Tesla se zdá stále daleko jak distančně, tak finančně.
Český trh s auty je hlavně o ojetinách a malých nájezdech. Průměrné auto je starší 15 let a najede 32 km denně. To dnes zvládne elektrika za 200tis., která Vám vydrží s minimálním servisem dalších 10 let a 150.000 km. V TCO budu pod 2 Kč/km, takže podobně co stojí vlak, nebo MHD. Pokud si dnes koupím ojetinu, která bez větších investic má přežít 150.000 km, tak to nebude o moc levnější a těch 2,50 Kč/km dám jen za palivo. Za pár let se s takovým autem nedostanu do nízkoemisních zón ve městech a budu platit uhlíkovou daň. Ano, tím malým elektromobilem nepojedu do Chorvatska, ale dám si to třeba vlakem a půjčím si auto v místě nebo si holt koupím dost jetou Teslu za cenu nové Oktávky, ale budu mít velké auto, bez omezení dojezdu, v záruce a s jistotou, že mi vydrží dalších mnoho set tisíc kilometrů a dostanu s minimálním zdržením při dobíjení kamkoli.
Před 15 lety nebyla ani Tesla, takže je pochopitelné, že těch aut je na trhu stále málo. Obnova aut v Západní Evropě je rychlejší než u nás, takže pokud se něco dalšího nestane, tak se po roce 2030 už prostě spalováky ani prodávat nebudou. Doba kamenná taky neskončila, protože by došel kámen.
Už nějaký rok je showroom a servis v Praze, příští rok se začnou vyrábět Tesly u Berlína, takže co zbývá vyřešit je cashflow. Pokud jezdím málo, tak se nevyplatí jakýkoliv automobil ani vlastnit, stačí si ho vypůjčit. Pokud jezdím víc, tak s elektromobilem šetřím koruny na každém kilometru. Investice je na start vetší, ale z pohledu TCO, tedy celkových nákladů je elektromobil bezkonkurenční. Větší elektromobil si řekne o 21kWh na 100 km. Pokud bych ho dobil ze soláru, bude to řekněme 1Kč/kWh, ze sítě pak mezi 2-3 Kč/kWh ze 100 % obnovitelných zdrojů. Moc příjemné je, že vás nečekají žádné provozní servisní intervaly. Máme Teslu s více než 600.000 km a dělali se jednou destičky. Já jsem do servisu svého auta nedal od pořízení ani korunu a má skoro 200.000 km, žádný olej, destičky, rozvody, aj. Oproti srovnatelném spalováku, jsem ušetřil na další Teslu. A to jsem nezohlednil zůstatkovou cenu, třeba Audi Q7 stála v roce 2016 podobně, dnes ale se stejným nájezdem má hodnotu poloviční, a to jste na ni utratili skoro milion za palivo a servis. Elektromobil s vyšším nájezdem, třeba na operák stojí podobně jako srovnatelný spalovák.
Jak to v Česku vypadá se sítí dobíjecích stanic a jak to bude do budoucna?
Jelikož za letošek přibylo více aut, než za poslední 3 roky dohromady, tak začínají chybět "parkovací" dobíječky pro uživatele, kteří nemají možnost připojit auto ke svému odběrnému místu na svém pozemku. Prodlužkami přes chodník to sice řešit lze, ale raději bych viděl bezpečnější řešení s využitím městského mobiliáře a kompaktních dobíjecích sloupků. V Praze brzy třeba přibude 750 běžných nabíječek a dalších zhruba 9000 se připravuje. Dalších přibližně 600 vznikne v různých menších progresivních městech, jako jsou Litoměřice, Tábor, Písek a další.
Na národní úrovni pak chybí jasná koncepce dobíjecích HUBů pro ultra-rychlou infrastrukturu s dostatečnou přípojnou kapacitou. Až na světlé výjimky jsou dnes instalované rychlodobíjecí nerozšiřitelné, protože tam není více místa nebo kapacita na síti Vn. Hlavní hráči už dnes ví, že jejich 50kW dopadnou jako telefonní budky a skutečný business se přenese do nabíjecích HUBů s lokálními zdroji energie. Je třeba už začít připravovat místa pro 50 a více aut s příkonem 350kW+, o závislé trakci, tedy trolejích, pro kamiony ani nemluvě. Třeba taková D1 si ve špičce řekne i o 320MW příkonu, ale za nějakých 28TWh silové elektřiny ušetříme přes 120mld. za dovoz ropy. 100% elektřiny si vyrobíme a uskladníme v Čechách, na Moravě a ve Slezsku a zbytek můžeme vesele vyvážet.
Co plánujete za akce s asociací na které by se veřejnost mohla přijít podívat?
Vzhledem k situaci s COVID-19 se může situace změnit, ale nejbližší akce jsou:
9. - 12.7 ECO energy Rally Bohemia - Liberec, nám. Dr. E. Beneše
2-3.9 Urbis, Brněnské výstaviště
16 - 22.9 Týden mobility - akce po celé republice
18-20.9 Green Rally Tatry - Poprad
12.–15. 11. 2020 E-salon, PVA Letňany
Zdroj: redakční článek Czechsight
Foto: Unsplash


Patrik Malios
Technologický nadšenec, zakladatel a šéfredaktor CZECHSIGHT.CZ, entuziastický startupista a pískomil.
sledovat :
Vstup do diskuze