Amatérští hokejisté Andrej Dula spolu s Ondřejem Chovancem vyvinuli materiál, který se nalepí na čepel hole a díky němuž je střela prokazatelně rychlejší a přesnější. „Existují dva typy hokejistů,” vypráví Andrej Dula, „jedni páskování hokejky považují za jakýsi rituál a mají to rádi, druhé to otravuje. Já patřím k těm druhým.” Společně s Ondřejem Chovancem proto vynalezli technologii, která tento odvěký problém odmítačů pásky vyřeší.

Rezztek je materiál, jenž se nalepí na čepel hokejky, přičemž podle provedených testů je nejen lehký, voděodolný a vodoodpudivý, ale také dopomáhá, k větší rychlosti, rotaci, a tudíž i přesnosti.

Jejich společnost se jmenuje Specter Sports a na začátku prodávali svůj produkt v českých a slovenských ligách pod názvem Specter Hockey Tape. Když vloni na podzim vstoupili na severoamerický trh, vsadili na jednoduchý branding Rezztek. Jednak kvůli slovu resin – pryskyřice, která je součástí Rezzteku, jednak dvojité ZZ odkazuje k ambasadorovi a dnes už i podílníkovi Zdeno Chárovi, kapitánu Boston Bruins, jemuž se v zámoří přezdívá Big Z.

Zleva Ondřej Chovanec, Zdeno Chára a Andrej Dula

Jak vlastně svému výrobku říkáte, je to ještě páska, nebo už spíš nálepka?

Interně jsme se rozhodli slovo páska vůbec nepoužívat, protože nechceme být v kategorii takových těch izolaček nebo ovinovaček, které stojí pár centů. Vysloveně to nazýváme názvem Rezztek, tedy: „Na svou čepel nebo hokejku používám místo pásky Rezztek."

A když někomu, třeba nehokejistovi, potřebujeme vysvětlit, co ten produkt znamená, tak většinou říkáme, že je to něco, co tu pásku nahradí. Nebo že je to páska nové generace. Ale snažíme se slovu páska v naší komunikaci v maximální možné míře vyhnout. Pouze když to porovnáváme s klasickým řešením, tak se bez slova páska neobejdeme.

Jak tedy Rezztek funguje?

Hokejisti už asi sto let používají na čepele svých hokejek klasickou textilní pásku. Důvodem je jednak, že páska přidá trochu gripu čepeli, aby na ní puk lépe držel. Navíc když ještě hokejky byly dřevěné, tak měla i ochrannou funkci, protože páska chránila dřevo před znehodnocením. V posledních 25 letech už se dřevěné hokejky na nejvyšší úrovni prakticky vůbec nepoužívají, takže ochranná funkce tam ztrácí význam, zatímco pro lepší kontrolu puku dokáže náš materiál poskytnout podstatně lepší podmínky než klasická páska. Kromě toho, že je lehčí, tenčí a podstatně víc vydrží, tak nejdůležitější na něm je to, že umožní hráči mít o zlomek sekundy déle puk na čepeli, dát mu větší rotaci, když puk čepel opustí, a tím pádem hráči pomůže zrychlit střelu a zpřesnit ji, protože puk, který více rotuje kolem své osy, je i přesnější.

Četl jsem vaše vyjádření, kde tuším stálo, že podle výzkumů má být střelba s Rezztekem až o 3 procenta rychlejší.

Dostali jsme napřed zpětnou vazbu od hráčů. Říkali, že cítí, že puk více rotuje a střela je rychlejší. Jelikož jde ale u hráčů většinou o subjektivní hodnocení, spojili jsme se s profesorem, který působí na slovenské Akademii věd a který nám nadesignoval experiment, při němž hokejisti stříleli s klasickou páskou a s Rezztekem. Na konci experimentu se měřily rozdíly a vyšlo, že s Rezztekem bylo zrychlení střely v průměru o tři procenta vyšší a o šest procent byla vyšší rotace na puku. Pro nehokejistu to může představovat relativně nízké rozdíly, ale když se to přepočítá na rychlost, tak to znamená, že střela s Rezztekem od modré čáry je o půl metru dříve za brankovou čárou, než střela s páskou. A to už může být rozdíl mezi gólem nebo úspěšným zákrokem brankáře.

Je potřeba si také uvědomit, že novější modely hokejek často stojí kolem 300 euro, přitom oproti předešlým modelům ani takto značný rozdíl neumožňují. Že se to daří našemu materiálu, jsme považovali za dostatečně signifikantní na to, abychom mohli svou komunikaci postavit na tom, že nejde o nějakou věc, co si chci dát na hokejku, abych seodlišil od ostatních, ale je to vysloveně něco, co chci použít, když mám zájem být lepším hokejistou.

Jak jste vůbec dospěli k tomu, že chcete něco jako Rezztek vyrábět?

Jsme hokejisti, navíc já jsem vždy takovéto věci rád zkoušel a rád s nimi experimentoval.

Na světě existují dva druhy hokejistů: Jedni páskování hokejky považují za jakýsi rituál, přípravu na zápas, a mají to rádi nebo jsou na to zvyklí, protože nic jiného ani celý život nepoznali. A pak je druhá skupina hokejistů, které páskování otravuje, protože na ně nikdy není čas, výsledek nikdy není dokonalý, a i když s tím člověk často stráví spoustu času, tak mu pak po pár minutách zápasu klidně někdo skočí na hokejku a celé to může dělat znovu. Já patřím do této druhé skupiny. Na trhu sice existovaly alternativní produkty, které se snažily podobným způsobem pásku nahradit, ale nedařilo se jim.  Sám jsem spoustu z nich vyzkoušel a zjistil, že hokejisti s tím nechtějí hrát, nedůvěřují tomu,materiály nefungovaly až tak dobře - buď nevydržely, nebo s nimi byla  hokejka velmi těžká, byly příliš hrubé.

A tak jsme si s kolegou (spoluzakladatel Ondřej Chovanec, pozn. red.) řekli, zda by to nešlo udělat tak, aby byl výsledek ještě lehčí a tenčí než páska, ale aby měl lepší vlastnosti. Začali jsme tedy experimentovat, a když se naše první prototypy nějakým způsobem dostaly  ke Zdenovi Chárovi, který si je oblíbil a začal s nimi hrát, tak jsme  pochopili, že se z toho dá udělat něco lepšího, ne jen nějaká zábava pro  amatérské hokejisty.

Jak jste technologii vyvíjeli a v čem je odlišná?

Na začátku jsme měli ambici najít nějaký materiál, který je volně dostupný, a vymyslet způsob, jak ho upevnit na hokejku. Po vyzkoušení desítek a stovek různých materiálů jsme však zjistili, že nic, co je k dispozici, nefunguje. A tak jsme ten materiál potřebovali navrhnout od začátku.

Celý proces od výroby materiálu, podkladové struktury až po konečný produkt je tudíž naše know-how a trvalo nám to cca necelé dva roky, než jsme od prvního prototypu dospěli k něčemu, co už dneska dokážeme vyrobit v masové výrobě a co vyhovuje na nejvyšší úrovni, tzn. v NHL nebo nejlepších světových ligách.

Technologická výroba samotná se odvíjela od základních vlastností, které jsme od nového produktu potřebovali. Následovalo hodně produkcí, laboratorních testů a strašně moc testování na ledě, kdy jsme od hokejistů sbírali materiál nazpět, zkoumali ho pod mikroskopem, hledali to správné složení, až jsme dospěli k Rezzteku.

Můžete říct, co v něm tedy je?

Technologický postup máme popsaný v naší patentové přihlášce, která víceméně chrání to, že používáme nějaké vrstvení materiálu. Může tam být polyester, viskóza, textil, fiberglass.

Součástí patentové přihlášky jsou pak různé vrstvy, které na sebe přicházejí. Nechceme jít příliš do detailu, jak po sobě jednotlivé kroky následují, ale jde o výrobní postup, který umožňuje, že je na konci materiál, který je lehký, tenký, voděodolný, vodoodpudivý a zároveň dává hokejistům ty vlastnosti, které potřebujeme, tedy že dokáže puk roztočit a lépe udržet na čepeli hokejky.

Kde probíhá výroba?

To je zase součástí našeho trade-secretu. Nemůžu komentovat ani jednotlivé fabriky, ani jednotlivé státy, ale momentálně máme celou výrobu v zemích Evropské unie.

Prodej v Česku a na Slovensku jste spustili v roce 2018. Jak jste dostali první prototypy k hráčům?

Začátky jsou samozřejmě nejtěžší, protože když to nikdo nezná, tak to ani nikdo nechce zkoušet. Jedním z prvních hráčů, kterého se nám podařilo získat, se však stal zmíněný Zdeno Chára, jenž nám dal jakousi počáteční kredibilitu, protože jednak je to kapitán týmu NHL, jednak je to hráč, který má v historii NHL nejsilnější střelu. Byl to tedy vhodný ambasador, kterému budou lidé věřit.

Pak jsme začali na úrovni klubů. Napřed jsme Rezztek prezentovali na Slovensku, od juniorských týmů přes dorostence, přes amatérské ligy až po slovenskou extraligu. Potom už se to nejčastěji šíří mezi hráči individuálně. Když jsou spokojení a ostatní v šatně vidí, že používají něco jiného a chtějí si to taky vyzkoušet, snažíme se jim dát k dispozici alespoň jeden dva vzorky a udělat z nich následně pravidelné uživatele.

Koncem loňského roku jste vstoupili na severoamerický trh. Můžete říct, kolik hráčů NHL teď Rezztek používá?

Asi tři čtvrtě roku po Zdenovi Chárovi z Bostonu se nám podařilo získat dalšího velmi dobrého hráče, kapitána Nashvillu Romana Josiho, který to viděl u Zdena, zalíbilo se mu to a začal s tím hrát. Takže hned na začátku jsme začínali v NHL s dvěma hráči, kteří s Rezztekem pravidelně nastupovali.

Minulé léto jsme se zaměřili na to, abychom před vstupem na severoamerický trh měli takovýchto ambasadorů víc, protože navzdory tomu, že Zdeno a Roman jsou kapitáni svých týmů a obrovské superhvězdy, bylo potřeba do toho mixu přidat víc hráčů z více celků. Před létem jsme proto šli na setkání všech equipment manažerů celé Severní Ameriky. Účastní se ho týmoví fyzioterapeuti, doktoři a kustodi všech týmů NHL i nižších severoamerických soutěží. Tam jsme udělali prezentaci, měli jsme tam stánek a snažili se s kustody navázat kontakty, protože oni jsou takoví gatekeepeři toho, co se do šatny dostane.

Někteří nás představili přímo hráčům, někteří nám umožnili jít i do šaten a udělat prezentaci dokonce tam, a pak přes léto, kdy Evropští hráči trénují doma, jsme se s nimi snažili sejít, neboť právě v létě mají šanci zkoušet nové věci. Tyto aktivity vyústily v to, že aktuálně máme dvanáct nebo třináct hráčů v NHL, kteří nastupují s Rezztekem na všechny zápasy.

Můžete jmenovat, o koho se jedná?

Je to například David Kämpf z Chicago Black Hawks, Andrej Sekera z Dallas Stars, Jakub Lauko a Jakub Zbořil z Providence Bruins, ale nejvíc hráčů se nám podařilo získat asi v Detroitu, kde s tím začal hrát český reprezentant Filip Hronek. Od něj se to dostalo k Tylerovi Bertuzzimu, což je nejlepší detroitský útočník, potom se k nim přidal i Luke Glendening a Christopher Ehn, takže Detroit Red Wings je tým, kde máme pět hráčů, kteří z klasické pásky přešli na Rezztek. To je samo o sobě na úrovni jednoho profesionálního klubu velmi vysoká penetrace.  Samozřejmě se budeme snažit, abychom do budoucna měli zastoupení v každém týmu, ale je pro nás podstatné vidět, že když se to do týmu dostane, tak to má šanci se dál rozšířit.

Dalším příkladem je Las Vegas Golden Knights, kde s Rezztekem na začátku hrál jejich nejlepší obránce Shea Theodore, teď už s ním hraje i jeho parťák v obraně Zach Whitecloud a máme zájem o další, kteří to zatím zkoušejí v tréninkovém procesu.

Samozřejmě všechny tyto informace jsou z před dvěma týdny, kdy se NHL fyzicky hrála. Teď spolu mnoho z týmů ani netrénuje, došlo k úplnému utlumení, ani NHL ještě sama neví, zda se bude pokračovat, nebo se play-off bude dohrávat na podzim, či se sezóna úplně zruší. Momentálně nemám informace o tom, jak se bude pokračovat dál.

​10 nejlepších gólů vstřelených v NHL s Rezztekem:

Když už o tom mluvíte, tak jak celkově na vaši firmu krize kolem pandemie koronaviru dolehla?

Dalo by se říct, že se ze dne na den přestal hrát všude po světě organizovaný hokej. KHL v Rusku byla jediná soutěž, která ještě jakž takž pokračovala, ale už i tam to odpískali, takže celý tento byznys momentálně hibernuje, absolutně nic se neděje. Čekáme, kdy se ligy a národní svazy začnou dávat do normálu a udávat nějaký rozvrh.

Jak se vám do té doby dařilo na americkém trhu?

Na americký trh jsme vstoupili jen v té kapacitě, že jsme začali své produkty dodávat do týmů NHL a maximálně do týmů AHL a ECHL (druhá a třetí nejvyšší hokejová liga v Severní Americe, pozn. red.). To znamená, že jsme dodávali víceméně jen těm hráčům, které jsem teď jmenoval.

Nejsme v Severní Americe v retailu, takže se tam naše produkty fyzicky dají koupit jen tehdy, když jsou to hráči, kteří hrají na nejvyšší úrovni. Samotný vstup do klasických obchodních řetězců a pro běžné hokejisty jsme plánovali na letošní podzim a je teď těžko říct, zda to bude možné uskutečnit, nebo zda to budeme muset odložit. Každopádně všem profíkům, kteří už teď s Rezztekem hrají, budeme nadále dodávat, protože je pro nás velmi důležité, abychom, až se Rezztek dostane do normálního prodeje, měli jejich podporu.

Když se vrátíme ke Zdenovi Chárovi, tak ten je nejen ambasadorem, ale taky investorem Rezzteku, je to tak?

Je to tak. Když se na začátku ke Zdenovi naše produkty dostaly a zalíbily se mu, začali jsme se bavit o tom, že by se stal ambasadorem a tváří našeho produktu. Potom se naše konverzace postupně ubírala i tím, jak produkt ještě zlepšit, začali jsme debatovat o výrobě a vlastnostech produktu. Tyto konverzace postupně přerostly v to, že Zdeno do naší společnosti i zainvestoval a stal se spolumajitelem. Výšku jeho spolumajitelského podílu nemohu komentovat, ale je to celkem významný podíl.

Zbytek tedy držíte vy a Ondřej Chovanec.

Ano. A naši investoři, kteří do firmy vstoupili v prvním a druhém kole a vložili do firmy kapitál.

Start projektu jste financovali z vlastních zdrojů, nebo vás už tehdy někdo finančně podpořil?

Začali jsme z vlastních zdrojů, dalo by se říct, že z úspor. Nějaký čas jsme na tom dělali jen my dva spoluzakladatelé a potom, když se přidával Zdeno Chára, přišli spolu s ním i další dva investoři, kteří pro nás dali do kupy takový angel round, jehož cílem bylo produkt dovyvinout, připravit patentovou přihlášku a připravit ho na uvedení na testovací trh v Česku a Slovensku. To se nám podařilo a následně jsme aktuálně uzavřeli investiční kolo, které nám mělo dát k dispozici prostředky právě k vstupu na americký trh. Teď je máme na účtu a víceméně čekáme na to, jak se situace v Severní Americe vyvine, abychom za ně mohli uspořádat launch na americkém a kanadském trhu.

Jak se vám dařily prodeje?

Na Slovensku na testovacím trhu a v některých vybraných kanálech v České republice- protože v ČR jsme nedělali až tak velký launch jako v SR - se nám za první sezónu 2018/2019 podařilo prodat asi 15 tisíc produktů, které se dostaly přímo k hokejistům.

Když pomineme zmíněnou krizi a vyčkávání ohledně spuštění v Severní Americe, máte ještě nějaký výrazný plán pro tento rok?

Od začátku, co jsme Rezztek začali vyvíjet, bylo cílem dostat se do spolupráce s nějakou firmou, která vyrábí hokejky, a společně tento produkt spustit. V praxi tedy nezačít launch tím, že tohle je produkt, který si můžeš koupit k hokejce a najdeš ho v prodejně, ale spojit se s nějakým velkým výrobcem, který by Rezztek dal na svou hokejku už ve výrobě a tím pádem už by si hokejista, který by si hokejku koupil, nemusel na čepel dávat pásku a měl by vše hotové. To se nám podařilo vykomunikovat a naším cílem pro tento rok je uvést Rezztek na severoamerický trh spolu s jedním renomovaným výrobcem hokejek. Dnes stále máme tento launch potvrzený, jestli se uskuteční, je momentálně příliš brzy potvrzovat nebo vyvracet.

Zdroj: Redakční spolupráce se StartupJobs Newsroom
https://www.startupjobs.cz/newsroom/slovenska-technologie-Rezztek-boduje-v-NHL-andrej-dula-rozhovor
Foto: Rezztek