Crisis text line je americkou krizovou linkou, kterou mohou lidé kontaktovat pomocí textových zpráv a spojit se tak rychle s profesionály, kteří jim pomohou uklidnit mysl. Jednou z hlavních rolí této služby je snaha o prevenci sebevražd, jejichž počty ve Spojených státech amerických neustále rostou. Organizace nyní zveřejnila analýzu obdržených zpráv. Odborníci na data se zaměřili na jejich obsah a pomocí umělé inteligence identifikovali slova nejčastěji využívaná lidmi, u kterých následně situace vyeskalovala až k potřebě snahy o záchranu před sebevraždou.
Výsledek je přitom do jisté míry překvapivý. Zatímco mnozí by očekávali, že mezi slovy budou taková jako „smutek“, „bezmoc“ nebo„pomoc“, studie ukazuje, že je potřeba zaměřit se na slova jiná. Čtyřmi nejčastěji se objevujícími slovy jsou: „800mg“, „Ibuprofens“, „excedrin“, „acetaminophen“. Jde tak nejčastěji o názvy konkrétních léků, které mohou při předávkování vést k úmrtí. Všemu navíc vévodí emoji pilulky, které je zhruba 3krát „rizikovější“ než když osoba pošle emoji s plačícím obličejem.

Podle odborníků naznačují vytipovaná slova, že daná osoba již o sebevraždě pouze neuvažuje, ale dostala se do fáze plánování a potenciálního pokusu o ukončení svého života. Další slova na seznamu označují často jiné prostředky ke spáchání sebevraždy jako například revolver, železnici, most, nebo nemrznoucí směs.
Tato studie umožňuje krizovým linkám vybrat nejrizikovější případy na základě obsahu zprávy a řešit je na prvním místě. Údajně se nyní daří zachytit a urychleně řešit 86 % nejrizikovějších případů, zatímco dříve to bylo pouze kolem 50 %.
zdroj: crisistextline.org


Michal Palas
Ekonom, vášnivý sportovec a fanoušek moderních technologií.
Vstup do diskuze