Máte dost umluvených řidičů? Uber konečně zavádí dlouho očekávanou možnost předvolby tichého módu, abyste mohli před jízdou v rámci aplikace zvolit, že si nepřejete jakoukoli konverzaci na volné téma s vaším řidičem. Tichý mód bude zaveden zítra ve Spojených státech, nicméně pouze pro prémiové možnosti Uber Black a Uber Black SUV. Uživatelé si mohou snadno navolit zda preferují "Tichý mód", "rád pokecám" a nebo jednoduše nechají "bez preference". Touha po tiché přepravě by mohla přimět víc zákazníků k volbě dražších vozidel, aby mohli cesty využít například k práci, telefonování nebo ke krátkému odpočinku.

Tichý mód přichází v rámci nového balíčku zákaznických možností, které si uživatel nastaví ještě před potvrzením jízdy Uber Black nebo Uber Black SUV, ne však během jízdy. Mimo jiné lze zadat počet zavazadel, aby mohl řidič automaticky zvolit místo nástupu znaje náročnost případného nakládání. Nastavení teploty dá řidiči jasnou instrukci, zda má zapnout klimatizaci nebo přitopit.

Ačkoli již dnes má volba Uber Black poměrně vysoké nároky na řidiče, Uber chce v tomto směru ještě výrazně přitvrdit. Noví řidiči budou muset prokázat dostatečně kvalitní a zánovní vozidlo, aby tato možnost získala punc zaslouženého luxusu. "Uživatelské možnosti" jsou jen dalším krokem ke zkvalitnění tohoto produktu a zároveň záležitostí, po které zákaznící Uberu volají již dlouho. Umluvení řidiči jsou totiž fenoménem, který byl v minulosti silně parodován na sociálních sítích.

Ačkoli se tichý mód může z prvu zdát banalitou, je zřejmé, že pomůže odfiltrovat řadu nepříjemných situací. Řidič, který dopředu neví, zda zákazník očekává nebo neočekává nezávaznou konverzaci, jednoduše nedokáže jeho preferenci správně odhadnout a hrozí, že se dostane do situace, kdy bude požádán o její náhlé ukončení. A to bude téměř vždy bráno jako neslušnost. Přirozeně pokud se jedná o pasažéry mužského pohlaví, je toto nedorozumění menším problémem, než když je pasažérkou žena a muž za volantem je v tom okamžiku tím, kdo má z logiky věci kontrolu nad vozidlem. Nastavená možnost tedy snadno odfiltruje případné nevyžádané flirtování a další prvky nepříjemné konverzace, které z takové situace vyplývají.

Velkým překvapením v celé věci je značně pozitivní postoj řidičů k nové funkcionalitě. Na základě extenzivního průzkumu v řadách Uber vyšlo najevo, že řidiči jednoduše touží pouze po uspokojení potřeb zákazníka a získání co nejlepšího hodnocení. Vnímají tedy tento nový přístup pouze jako zjednodušení jejich práce.

Je třeba říct, že v rámci dodržení lidských práv a řekněme pracovního řádu není možné řidiči nařídit, aby byl zcela potichu po celou dobu jízdy. Uber tedy formuluje tuto funkcionalitu jako informaci řidiči, se kterou může, ale nemusí pracovat. Nakonec všichni řidiči Uberu jsou svobodní podnikatelé a mohou svou profesi vykonávat podle svého vlastního přesvědčení.

Zatraktivnění dražších možností jízdy, které leckdy stojí dvoj- nebo trojnásobek standardního jízdného, přichází v pravý čas. V době po mírně drncavém vstupu na burzu z minulého týdne, kdy Uber nejprve částečně ztratil, nicméně následně část ztráty na newyorské burze (NYSE) smazal. Je zřejmé, že s rostoucím počtem konkurenčních poskytovatelů sílí i tlak na Uber, od kterého akcionáři nově vyžadují pozici největšího a technologicky nejvyspělejšího hráče. Udržení takového statutu v rychle se rozvíjejícím technologickém světě může být pro Uber nejen velice náročné, ale zejména velice drahé.