Patnáct let je ovšem dlouhá doba a proto mnohé společnosti hodlají Airbus předběhnout. Takto na sebe upozornil Universal Hydrogen, kalifornský startup, zaměřený na využívání alternativních pohonných hmot. Ten zahájil vývoj technologie, kterou lze dovybavit standardní fungující letadla. Svou novinku hodlá otestovat ve 40-místném De Havilland Canada DHC8-Q300, známého jako Dash-8. Ten se tak díky aplikované technologii Universal Hydrogen stane největším komerčně využívaným letadlem na vodíkový pohon na světě.

Mezi přístupem Airbusu a Universal Hydrogen k využití vodíkových technologií jsou zajímavé rozdíly. Zatímco Airbus hodlá vodík spalovat ve speciálně upravených plynových turbínách, Universal Hydrogen jde cestou elektromotorů kombinovaných s vodíkovými palivovými články. Tyto elektromotory pro ně paralelně vyvíjí společnost Magnix, která do projektu přinesla řadu inovací, které již představila na začátku letošního roku v menším devítimístném letounu Cessna 208B Grand.

Dash-8, zdroj: Biggerben

Vodíkem poháněný Dash-8 využije dvojici 2 MW elektromotorů společnosti Magnix. Vodíkové palivové články zastávají roli baterie a vyrábí elektřinu. Takový pohon by mohl "obsloužit" přibližně 75% všech letových tras, které letadla Dash-8 během roku absolvují. V okamžiku nasazení kapalného vodíku by významně vzrostl jejich dolet ze 730 na zhruba 1 000 kilometrů bez rezervy.

Universal Hydrogen věří, že by jejich technologie mohla být komerčně použita již v roce 2024. Dodává, že nijak neovlivní dosavadní cenu letů. Uvádí, že na světě existuje okolo 2 200 letadel Dash-8, která by mohla být jejich inovací dovybavena. V současné době společnost pracuje na vývoji alternativy, která by mohla být použita u nových konstrukcí letadel.

Zdroj: New Atlas, zdroj titulní fotografie: Nathan Hobbs, Unsplash