Termín "svalová paměť" je poměrně rozšířený. Někeří si ji vykládají stejně jako heslo, že jízda na kole se nezapomíná. I když je taková představa populární, může působit zavádějícím dojmem.

Svaly si neukládají vzpomínky jednoduše proto, že nemají stejnou strukturu jako mozek. Avšak dokáží jednu zajímavou věc. Pokud je dostatečně trénujeme, vytvoří si schopnost podobnou paměti. Proto se stává, že pokud dotyčný s cvičením na čas přestane, a pak se k němu vrátí, sílí mnohem rychleji.

Je to díky mechanismu, kterým svaly rostou. Pokud děláte nějakou náročnou fyzickou činnost, vaše svaly se tím poškozují. Mikropoškození, která vznikají vyvolají ve svalových buňkách reakci. Ta spočívá v uvolnění kmenových buněk, které poškození zacelují. Vzhledem k tomu, že jsou kmenové buňky schopny předat svá jádra svalovým vláknům, vlákna rostou a stávají se tlustšími. Díky předání celého jádra dochází i k větší tvobě proteinů, které mají růst na starosti.

Studie ukázaly, že i když nebudete delší dobu trénovat, tak tato jádra nikam nezmizí. Drží se okolo vašich svalových buněk, i když ztrácíte svalovou hmotu. To vede k tomu, že se dostanete zpět do kondice daleko lépe, nováček, který je v posilovně nebo na běžícím páse poprvé.

Líbil se vám článek? Odměňte nás sledováním naší stránky na facebooku. Každá práce něco stojí a bez vaší podpory se neobejdeme. Děkujeme

Zdroj: Sciencedirect